Exkurze do jaderné elektrárny v Dukovanech

Ve čtvrtek 24. května jsme společně se spolužáky z osmé třídy uskutečnili exkurzi do jaderné elektrárny v Dukovanech. Před školou jsme se všichni sešli už o půl osmé. Poté co jsme dorazili na místo, čekali jsme půl hodiny, než nás tapustiliZe začátku nám promítli dvě krátká videa. Jedno z nich byl krátký film s názvem Blackout, který se zabýval tím, co by nastalo, kdyby vypadla elektřina. Exkurze trvala asdvě hodiny. Po skončení exkurze jsme jeli zpátky ke škole, vrátili jsme se kolem půl jedné. (žáci 9. třídy)

jak se nám exkurze líbila? 

„Ze začátku se mi exkurze líbila. Zajímavý byl například přístroj, který nám ukázal reakci radonu ve vodě. Dále se to táhlo už jen neustálou teorií, které jsem moc neporozuměl, ale na druhou stranu nebylo odpolední vyučování, takže super!“ (T. Porubský, 9.třída) 

„Nudné utrpení to bylo. Pořád jsme jen stáli a nemohli si nikam sednout.“(P. Prieger, 9. třída) 

„Na začátku exkurze nám pustili zajímavá videa, ale potom to byla jen neustálá teorie a takový objem informací jsem si nedokázal zapamatovat.“ (M. Axenkopf, 9. třída) 

 

 

Výlet do Permonia v Oslavanech

V pondělí 28. května jsme s žáky 1. – 3. ročníku v rámci školního výletu navštívili zábavní park Permonium v Oslavanech.
Ocitli jsme se v areálu s nevšední scenérií, kulisami a rekvizitami z hornického prostředí s industriální kulturní památkou těžní věží Kukla. Zažili jsme spoustu adrenalinu při překonávání překážek v cestě za osvobozením Ztraceného permoníka.

Dopravní výchova ve 4. třídě

Žáci 4. třídy procházeli po celý rok kurzem dopravní výchovy, kde si osvojovali pravidla silničního provozu a získávali vědomosti, které by jako účastníci silničního provozu měli znát. Většina dětí přijíždí do školy na kole, s praktickou dovedností tedy problém nebyl. Žáci završili kurz praktickou zkouškou, kde propojili získané vědomosti do praxe. Pan učitel Vysočan, který odborně vedl celý kurz, žákům připravil překážkovou dráhu, kde si žáci ověřovali vlastní úroveň cyklistických dovedností. Poté se ocitli v simulovaném dopravním provozu na křižovatce. V tuto chvíli už nestačila jen jízda na kole, ale žáci podle dopravního značení či „policisty“ museli bezpečně projet křižovatkou. Naštěstí naši „řidiči“ byli ohleduplní a celá situace dopadla bez nehod. Ti, kteří splnili teoretickou i praktickou část, se mohli poklepat na rameno a do kapsy si strčit oficiální cyklistický průkaz, jak děti s oblibou říkají „řidičák na kolo“.

Beseda se spisovatelkou Michaelou Fišarovou

Dne 22. května žáci přivítali spisovatelku dětských knih, paní Michaelu Fišarovou, která za námi přijela na besedu až z hlavního města a společně se svým hereckým kolegou, který dramaticky přednesl úryvky z knih a přinesl tak žákům autentický zážitek, představila svou knižní tvorbu. Paní Michaela Fišarová je pedagogem na 2. stupni a při psaní svých knih se inspiruje právě dětmi, mezi kterými se pohybuje. Její knihy jsou proto svou tematikou dětem velice blízké. Její první kniha Nikolina cesta byla oceněna Zlatou stuhou 2013 jako nejlepší kniha pro mládež. Žáci měli možnost pokládat autorce otázky a dozvědět se tak např. jak se dostala ke psaní, co ji inspiruje a získali tak motivaci, že když něco v životě opravdu budou chtít, může se jim to splnit, pokud tomu věnují svůj čas a trpělivost. Beseda se nám všem líbila a někteří žáci si jednu z knih i s věnováním a autogramem spisovatelky odnesli domů do své knižní sbírky.

Zdravá strava nejen pro školáky – přednáška pro rodiče

Kdy: Čtvrtek 31. 5. 2018 16.00-18.00 hod.

Kde: ZŠ a MŠ  Šanov 

Co se na semináři dozvíte:

  • Jak připravit zdravé a rychlé snídaně, svačinky či večeře pro celou rodinu
  • Jak dostat do dětí zeleninu
  • Jaké potraviny mít doma v zásobě
  • Jaké pomocníky si pořídit do kuchyně

Kromě toho:

  • Ochutnáte sladké a slané varianty zdravých pokrmů
  • Obdržíte recepty k podávaným pokrmům

Lektorem bude Mgr. Andrea Hrušková – regionální koordinátor a lektor programu Skutečně zdravá škola

Vzdělání a praxe:

  • Pedagogická fakulta MU Brno
  • Rekvalifikace-Poradce pro výživu, MAHRA, spol. s.r.o., Praha
  • absolventka praktických školení a seminářů různých výživových směrů
  • SOU potravinářské a služeb, učební obor s maturitou kuchařka-servírka
  • 5 let praxe v soukromé potravinářské firmě
  • 3 roky výrobce zdravých svačin pro školy a firmy

Zde naleznete anotaci k programu.

Duben – měsíc věnovaný naší Zemi

Celý měsíc duben jsme se my – 4. a 5. třída věnovali naší Zemi, protože dne 22. 4. byl Den Země. Pouštěli jsme si videa, jak je znečištěné moře a jaké všelijaké odpadky jsou na různých plážích. Málem jsme neuvěřili, že lidé mohou být tak bezohlední k naší Zemi. Pak jsme si hráli s recyklací. Na počítačích jsme vyhledávali různé užitečné věci, které se dají vyrobit z věcí, které se dají recyklovat. Na papíry jsme si udělali postup, a co k tomu budeme potřebovat. Každý měl suprový výrobek. Ve výtvarné výchově jsme malovali vodu, vzduch, půdu a Zemi. Do malování jsme se měli vžít. A taky jsme se do toho vžili. Malovali jsme jako o život. Potom jsme třídili odpad a zjišťovali, jak dlouho se rozkládá. Je to hrozně zajímavé, jak dlouho se může rozkládat jedna jediná věc.

Na Den Země jsme dělali hodně věcí. Třídili jsme semínka a popisovali jsme je. Pak jsme se učili písničku, která se nám moc líbila. Byla o sopkách na Hawaii. Potom jsme dělali sopku. Potřebovali jsme: sklenici od kečupu, jedlou sodu, jar, vodu, ocet, tácek a těsto. Skleničku jsme si obalili těstem do tvaru sopky a pak jsme do toho dali: 4 lžičky vody, 4 lžičky jaru, 2 lžičky jedlé sody a nakonec jsme nalili ocet. Ještě jsme tam dali barvivo, aby to vypadalo jako láva. Po nalití octu nastala reakce. Výbuch sopky! Šumělo to jako opravdová sopka. Bylo to neuvěřitelné vidět to takhle zblízka.

Tenhle měsíc se mi moc líbil. Mám ráda naší Zemi a tak říkám všem lidem, ať neničí naši Zemi. Doufám, že ji lidi přestanou ničit.

Adriana Melušová, 4. třída

Proč neplýtvat potravinami a jak správně třídit odpad?

V pátek 4. 5. 2018 proběhl program, který jsme přichystali my, žáci 7. ročníku, pro své spolužáky ze tříd 1. stupně. Připravili jsme si dvě prezentace, které spolu úzce souvisely – Plýtvání jídlem a Třídění odpadů. První prezentace nám přiblížila celosvětový problém, který můžeme ovlivnit např. tím, že budeme nakupovat pouze to, co skutečně spotřebujeme. Druhá prezentace ukázala žákům správné zacházení s použitými plasty, papírem apod. Nálada nás, kteří program předváděli, byla positivní. A řekla bych, že i naše nálada ovlivnila to, jak pozorně náš žáci poslouchali. Měli i několik dotazů, na které jsme odpovídali. Myslím si, že jsme ve skupinách hezky spolupracovali a vzájemně si pomáhali.

Nikola Kožnarová, 7. ročník

Den Země na Emíně

U příležitosti Dne Země se žáci celého 2. stupně vydali na krátkou procházku k Eminu zámku. Během výletu se zastavili na osmi stanovištích, kde plnili úkoly, které byly tentokrát zaměřené na ověření znalostí a dovedností z přírodovědných předmětů. Připomněli si, jak rozpoznat roztok či kyselinu, poznávali byliny naší přírody a jejich vlastnosti včetně toxinů, které obsahují, snažili se přečíst „neviditelné písmo“, přečíst zašifrovaný text. Za každý správně splněný úkol získali slova, která dohromady vytvořila vstupní heslo, které skupině umožnilo vstoupit do zahrady u zámku a opéct si u připraveného ohně špekáček.

Pracovní výchova ve II. třídě

Žáci II. třídy velmi rádi vyrábí. Posledně se nám podařili krásní motýlci a rybičky z papíru. O to víc jsme se těšili na úplně jinou práci. Na hodinu Pracovní výchovy jsme si měli přinést květináč a hlínu, paní učitelka opatřila řízky pokojových květin. Nejdřív jsme nějakou dobu pozorovali, jak rostlinkám ve vodě pomalu rostou kořínky. Potom nastal čas rostlinky zasadit. Ve třídě byl sice trochu nepořádek, ale i s tím jsme si nakonec poradili. Každý má dnes ve třídě svou vlastní kytičku, o kterou se stará. Na konci školního roku si ji odneseme domů.

Den Země s I. – III. třídou

 

I naše škola si připomněla tento celosvětově významný den, který jsme uctili celodenním projektovým vyučováním se zaměřením na environmentální výchovu. Během prvních dvou vyučovacích hodin děti hrály hry a plnili pracovní listy s přírodovědnou tématikou, také jsme společně zhlédli krátký dokument o putování kapky vody světem. Protože nám přálo počasí, vydali jsme se v následujících hodinách na cestu za pokladem, kterou nám připravila skupinka žáků 3. ročníku s paní učitelkou Gajdošovou. Šipky nás vedly správným směrem k úkolům, jež jsme museli plnit, abychom mohli pokračovat dál k cíli. Děti byly šikovné, ani jedna otázka nezůstala nezodpovězena. Poklad byl náš!