Pohádka Rozum a štěstí

V rámci projektu Z pohádky do pohádky jsme s žáky 3. ročníku nacvičili představení pohádky K. J. Erbena Rozum a Štěstí. Aby žáci pochopili rozsáhlou práci na přípravě divadelní hry, začali jsme od základu. Studovali jsme pohádku v její původní verzi a poté jsme s textem pracovali. Hledali jsme veškeré přímé řeči a sepsali si vlastní scénář, v němž jsme se pokusili trochu povznést nad původní verzi jazyka a doplnili některé dialogy o hovorové výrazy blízké pro dnešní čtenáře, proto vedle dobového výraziva zazní občas i nespisovné tvary. Rozhodně jsme tímto způsobem nechtěli pohádku zesměšnit, ale jazyk přiblížit současným dětem. Připadla mi role režiséra, musím však říct, že i děti samotné přispěly některými postřehy a návrhy, s kterými jsme následně společně pracovali. Děti se do jednotlivých postav (Rozum, Štěstí, Vaněk, otec, bratr, kůň, zahradník, král, princezna, kat, rybář, krejčí, řezbář, vyřezaná panna) stylizovaly vybraným kostýmem a rovněž způsobem dramatizace (řeč, gesta, mimika). Finálním výstupem našeho snažení bylo několik představení hry pro žáky jednotlivých ročníků školy.

Mgr. Jana Ingerlová

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.